Hipoteza: Rosyjska nowa szkoła filmowa

Polecamy do obejrzenia poniższe rosyjskie filmy, które nabrały szczególnie ważnej wymowy w okoliczności trwającej agresji zbrojnej Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.

1) Груз 200, pl. Ładunek 200, 2007 r. Scenariusz i reżyseria Aleksiej Bałabanow.

https://www.youtube.com/watch?v=z7rM0uWwVy4 („Gruzem dwieście” określano w ZSSR, a potem w Federacji Rosyjskiej, transporty ciał zabitych żołnierzy. Peryfraza ta pojawiła się podczas ataku ZSSR na Afganistan [1979 – 1989 r], i jest stosowana aż do dzisiaj, odnośnie zwłok żołnierzy, którzy ponieśli śmierć podczas agresji Rosji na Ukrainę. Nazwa wywodzi się z okoliczności, że zazwyczaj trumna drewniana czy metalowa z ciałem zabitego żołnierza waży ok. 200 kg.)

2) Кочегар, pl. Palacz, 2010 r. Scenariusz i reżyseria Aleksiej Bałabanow.

https://www.youtube.com/watch?v=z2y2FOcyDdY (Ciekawostkę stanowi, że tytułowego bohatera do pisania opowiadania inspiruje książka Wacława K. Sieroszewskiego [1858-1945] pt. Chajlach. Polskiego działacza niepodległościowego i etnografa Syberii.) 

 

3) Дурак, pl. Dureń, 2014 r. Scenariusz i reżyseria Yuriy Bykov.

https://www.youtube.com/watch?v=UPVUZrZOHdA

(Nasz ulubiony film z domniemanej rosyjskiej nowej szkoły filmowej).


4) Аритмия, pl. Arytmia, 2017 r. Scenariusz Borys Chlebnikow i Natalya Meshchaninova, reż. Borys Chlebnikow.

(Arytmia = nieregularne skurcze serca, spowodowane nieprawidłowym przetwarzaniem bodźców lub nieprawidłowym ich przewodzeniem ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=NBSUo9ve8SA


Filmy te, wyrażające drastyczną krytykę co do stanu społecznego w Rosji, w większości nie były w jakikolwiek sposób cenzurowane przez władze Federacji Rosyjskiej. Były dotowane przez władze, ich twórcy otrzymali liczne nagrody za te krytyczne arcydzieła, były bardzo pozytywnie oceniane przez krytyków w rosyjskich mediach publicznych.

Zapraszamy czytelników bloga do wskazywania innych podobnych tytułów kinematografii rosyjskiej w komentarzach. Takich realistycznych, naturalistycznych, piętnujących panujący w Federacji Rosyjskiej system rządów i relacji społecznych, korupcję, niesprawiedliwość, pogardę dla ludzkiego życia. Być może uda nam się skonstruować publikację naukową, zasadzającą się na poniższym domniemaniu.


Wnosimy hipotezę, że w XXI wieku pojawiła się „rosyjska nowa szkoła filmowa”, jako kierunek artystyczny w kinematografii. Przypomina neorealizm włoski czy polską szkołę filmową, dostosowane do warunków współczesności i problemów regionu. Np. narracja bywa szybsza i bardziej widowiskowa; np. zostały przesunięte granice autocenzury, dialogi są pełne realistycznych wulgaryzmów, naturalistycznie ukazane nagość i akty seksualne. Są to filmy rozrachunkowe, bezkompromisowo krytycznie nastawione do rzeczywistości, zaangażowane społecznie, realistyczne, dające do myślenia, skłaniające do refleksji nad obecnym stanem społecznym, politycznym, kondycji człowieka, a także nawołujące do przemyśleń nad wartościami uniwersalnymi.

[Większość filmów hipotetycznej „rosyjskiej nowej szkoły filmowej” cechują też określone specyficzne zabiegi artystyczne. Np. pauzy fabularne, nie oparte na zasadzie suspensu. Gdy widz otrzymuje „czas wolny” na dokonanie osobistych refleksji. Akcja pauzuje, nic ważnego się nie dzieje, bohater jedynie się przemieszcza z jednego miejsca w drugie, w tle brzmi nastrojowy utwór muzyczny.

Np. https://www.youtube.com/watch?v=iPcUOL42KBE ]

Podejmowanie na Zachodzie działań cenury prewencyjnej w stosunku do takich dzieł, będzie ze szkodą dla potencjalnych odbiorców na Zachodzie, jak i ze szkodą dla artystów i społeczeństwa rosyjskiego. Bo te filmy uczą wrażliwości, obnażają rzeczywistość i problemy społeczne, motywują do podejmowania działań w celu poprawy sytuacji. Bowiem, jak napisał Janusz Korczak: „Nie wolno zostawiać świata takim, jakim jest”.

Wasz durak. 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Użyteczne doniesienia naukowe

Doniesienia naukowe: Wpływ spożywania mięsa na stan psychiczny